Interviul apărut în ProTv Magazin, despre filmul „Il Luce”

 Dumitru Graur – 4 ani şi 40.000 de euro pentru “Il Luce”

 Dumitru Graur – 4 ani şi 40.000 de euro pentru “Il Luce”

Exclusiv online

Cunoscutul comentator sportiv Dumitru Graur ne-a povestit despre cum a reuşit să realizeze miniseria biografico-documentară ”Il Luce”, despre antrenorul român Mircea Lucescu.


– Cum v-a venit ideea unui astfel de documentar?

Îl cunosc pe Mircea Lucescu de foarte mulţi ani şi într-o vreme, în anii în care comentam majoritatea meciurilor echipei naţionale de fotbal, i-am fost alături în campania de calificare la CM ’86, din păcate ratată după un incredibil de ghinionist meci cu Irlanda de Nord. I-am apreciat întotdeauna calităţile, capacitatea profesională dar şi latura umană, „ştiinţa” relaţionării cu oamenii, diplomaţia şi perseverenţa. Apoi, fără termen de comparaţie în fotbalul nostru, rezultatele pe care le-a obţinut de-a lungul anilor, fie că a fost vorba despre cele din ţară, cât şi, sau mai ales, cele obţinute în afara graniţelor ţării, în Italia, în Turcia şi acum în Ucraina. Poate că vă aduceţi aminte că eu am fost realizatorul unui lung ciclu de reportaje consacrat adevăratelor valori ale sportului românesc, difuzat sub titulatura „Parfum de glorie”, program care s-a bucurat de un real succes la public şi a fost desemnat de APTR în 2008 drept cea mai bună emisiune sportivă a anului. Ei bine, în acelaşi an m-am decis să urc ştacheta să să realizez un produs superior, filmul biografico-documentar despre Mircea Lucescu. Mi-au trebuit însă patru ani ca să-l duc la bun sfârşit!

– Cum a reacţionat Mircea Lucescu când l-aţi anunţat şi cât de mult v-a ajutat?

A fost o mare surpriză şi pentru el. A acceptat repede să stăm de vorbă, fiindcă Mircea este un mare povestitor şi are o memorie uluitoare, relatând cu mare lux de amănunte fiecare eveniment mai important care i-a marcat cariera, chiar dacă s-a petrecut cu mulţi ani, uneori cu decenii în urmă. De ajutat m-a ajutat desigur cu timpul pe care l-am petrecut împreună, cu nimic altceva! Am început în vara anului 2008 în Elveţia, la Yverdon-les-Bains, acolo unde Mircea era în cantonament cu echipa. Atunci am încercat să-l dirijez oarecum, să-l fac să-şi restrângă amintirile colosale pe care le are, dar a fost absolut imposibil. Mereu mai avea încă un amănunt de povestit, încă o întâmplare excepţională de relatat, aşa că, până la urmă, l-am lăsat să vorbească aşa cum şi-a dorit el. Şi a vorbit, numai el, circa 11 ore şi jumătate de filmare brută! În mai multe reprize, este adevărat. Apoi am intervievat aproape o sută de personaje diferite, din România, din Italia, din Turcia sau Ucraina, oameni care au avut de-a lungul timpului o legătură cu Mircea Lucescu, a căror viaţă s-a intersectat într-un fel sau altul cu cariera lui Mircea. În fine, am săpat adânc în arhive şi am scos la iveală câteva mii de metri de peliculă sau bandă de televiziune cu imagini vechi, meciuri, reportaje, interviuri şi aşa mai departe, reflectând toate perioadele vieţii lui Lucescu. A ieşit un material imens, care m-a forţat să ajung în final la un serial în 16 episoade, fiecare a câte 52 de minute. O epopee, dacă vreţi!

– A fost mulţumit antrenorul de produsul finit?

Da, cred că da! Nu mi-a spus-o niciodată direct, că nu are obiceiul, dar am înţeles de la cei apropiaţi că au fost dese momentele când i-au dat lacrimile, fiindcă şi-a amintit de una sau alta dintre întâmplările vieţii. Mircea este un sentimental, în ciuda aparenţelor! A spus la un moment dat, intervievat de Dolce Sport (postul care a difuzat serialul), că nu şi-ar fi putut închipui niciodată că va veni cineva care să umble pe urmele lui pentru a scoate la iveală tot ce-a realizat el în carieră. Şi atenţie: nu toţi vorbitorii îl laudă pe Mircea! Am avut abilitatea de a introduce în film şi o serie de personaje care îl critică sau chiar îl atacă sub centură. C-aşa-i în viaţă!

– Cât de mult timp v-a luat să duceţi filmul la bun sfârşit?

Mi-au trebuit câţiva ani. Am început în vara lui 2008 şi filmul a fost difuzat abia în vara aceasta, pe Dolce Sport. Nu am muncit efectiv zi de zi timp de patru ani, dar pot să vă spun că numai filmările mi-au luat un an de zile. Apoi, în vara anului trecut, m-am apucat de montaj. Care a durat, n-o să vă vină poate să credeţi (că nici eu n-am crezut la început!), nu mai puţin de nouă luni de zile. O muncă de 8-10 ore pe zi, 5-6 zile pe săptămână, uneori şi duminica. Dar sunt foarte mulţumit cum mi-a ieşit, iar ăsta este lucrul cel mai important.

– Cât aţi investit?

Mult peste aşteptările mele. Cu drepturile de difuzare a unor secveţe de arhivă cu tot, undeva foarte aproape de 40.000 de euro.

– V-aţi mai încumeta să repetaţi „aventura” şi cu altă personalitate a sportului românesc?

Asta nu ştiu încă. Pe de o parte, fără să vreau să jignesc pe cineva, nu cred că mai putem găsi cu uşurinţă în perimetrul sportului românesc o personalitate comparabilă cu Mircea Lucescu. Dacă o voi face, de data aceasta mă voi asigura mai întâi de existenţa unui contract ferm de difuzare. Altfel, riscul este mult prea mare!

– Aţi încercat să mai propuneţi filmul şi altor televiziuni, în afară de Dolce Sport?

Da, sigur că da. Mi-a luat aproape un an de zile până am găsit cumpărătorul dornic să investescă o sumă rezonabilă pentru achiziţionarea lui „Il Luce”. Toate celelalte posturi de televiziune pe care le-am contactat au fost, de regulă, superîncântate de idee, am primit zeci de felicitări călduroase, însă lucrurile s-au blocat atunci când a venit vorba de bani. La noi se caută în acest moment produsul facil şi ieftin. Când vine vorba despre un produs de elită, aşa cum este după părerea mea „Il Luce”, care este ceva mai scump, încep problemele. Trebuie aşadar să le fiu într-un fel recunoscător celor de la Dolce pentru că au acceptat difuzarea filmului. Dacă am însă un regret, el este legat doar de faptul că filmul meu nu a putut fi văzut decât de o mică parte a telespectatorilor iubitori de sport (sau admiratori ai lui Mircea Lucescu). Am totuşi speranţa ca pe viitor, printr-o redifuzare, lucrul acesta să poată fi îndreptat.

Mioara Tronaru

Filmul a fost difuzat pe Dolce Sport, dar poate fi vizionat şi on-line la adresa: http://www.dolce-sport.ro

One response to this post.

  1. Posted by Dobrau Vasile on Februarie 18, 2013 at 2:36 pm

    Va salut, cu deosebit respect si consideratie ! Felicitari, si totodata mii de multumiri pentru tot ce faceti in slujba sportului romanesc ! PROFESIONIST ADEVARAT ! Am cautat sa …,,va gasesc”, deorece am admirat in mod deosebit documentarul ,,IL LUCE”, si vroiam sa fac rost de-o inregistrare cu toate episoadele, pentru a le prezenta elevilor mei, incepand cu luna martie, m-am gandit in fiecare zi de vineri, cate un episod. Eu antrenez o echipa de handbal, dar ar fi deosebit de educativ sa pot prezenta copiilor modul in care cei ce cred cu adevarat in ceea ce fac, pot reusi ! PASIUNEA dusa pana la paroxism, SERIOZITATEA in pregatire, PERSEVERENTA, DRAGOSTEA pentru profesiunea aleasa, nu pot sa te conduca in final decat spre SUCCES ! Un material extraordinar, care nu ar trebui sa lipseasca din biblioteca nici unui antrenor, indiferent de specialitatea acestuia. Dar…cred ca am gasit solutia. Incerc sa le inregistrez de pe internet. In cazul in care nu reusesc, va rog sa-mi permiteti sa apelez la ajutorul d-voastra. M-am gandit, ca la ultimul episod, sa va invit personal pentru a purta o discutie cu copiii. Ar fi interesant. Am niste copii deosebiti, care au rezultate la nivel national la nivelul lor de varsta, peste mari centre cu mare traditie in handbal. Documentarul realizat de d-voastra, va avea cu siguranta un mare efect asupra lor. Sunt deosebit de harnici, seriosi, dornici de a ajunge ,,departe” in handbal. Si toate acestea in conditiile in care intreg procesul lor de pregatire se desfasoara in conditii …,,speciale”: scoala si localitatea in care lucrez ( detasat) nu au sala de sport ! Va multumesc ! Cu respect, prof. V.Dobrau

    Răspunde

Lasă un răspuns

